Nee, zeker niet. De ANBI status moet het bestuur aanvragen bij de Belastingdienst. Dus wanneer de status wordt verkregen is afhankelijk van jullie eigen activiteit. Dat ligt niet bij de notaris.
Wanneer ANBI status?
Via DoeHetZelfNotaris is het mogelijk om bij de oprichting van de stichting of vereniging de optie te selecteren dat de statuten worden opgemaakt zodat zij geschikt zijn om de ANBI status aan te vragen. Je moet wel zelf de doelstelling invullen, en deze moet voldoen aan de vereisten voor de ANBI status.
Het bestuur van de stichting of de vereniging moet de ANBI status zelf aanvragen bij de Belastingdienst.
Let wel op: de Belastingdienst stelt nog meer voorwaarden aan het verkrijgen van de ANBI status. Lees zorgvuldig het ANBI dossier waarin we alle onderwerpen behandelen.
Formaliteiten bij aanvraag
Als je voldoet aan alle eisen, kan je via een formulier een aanvraag doen bij de Belastingdienst. Het stichtingsbestuur of verenigingsbestuur doet deze aanvraag. De notaris kan dat niet zelf doen. De Belastingdienst stuurt binnen 8 weken na de aanvraag een brief met de beslissing over de toelating. Daarna neemt De Belastingdienst de organisatie op in het ANBI-register.
Stichtingen en verenigingen met een ANBI (Algemeen Nut Beogende Instelling) kunnen giften fiscaal gunstig aftrekken van de belasting.